USA 2014 - 6 Augustus: New York Statue of Liberty en Lower Manhattan

6 augustus 2014 - New York, New York, Verenigde Staten

Laten we het erop houden dat het vroeg was vanmorgen... Nadat we waren opgestaan, mama en papa om halfzeven, Niels en ik twintig minuutjes later, en ontbeten hadden, trokken we met de metro naar de ferry.
Daar kwamen we aan om 8u20, wat eigenlijk echt het perfecte tijdstip was. De mensen die al van heel vroeg stonden te wachten zaten al op de eerste boot, en wij konden rustig onze kaarten kopen en aan boort gaan van het tweede schip. Deze ferry bracht ons eerst naar Liberty Island. Dit eiland is bekend vanwege -je raadt het nooit- het Vrijheidsbeeld, oftwel the Statue of Liberty. Wist je trouwens dat haar volledige naam 'Statue of Liberty enlightening the World' is? We kregen een gratis audio-guide, die ons veel informatie verschafte over bijvoorbeeld de bouw van het standbeeld en haar omgeving. Een extra wist-je-datje: de koperen bekleding van het standbeeld is even dik al de zijkant van twee rosse centjes op elkaar?!
Daarna namen we terug de ferry, deze keer naar Ellis Island. Hier wou ik al heel lang naar toe! Ook hier kregen we weer gratis een audio-guide aangeboden, en bekeken we, alweer gratis, een film over de aankomst van de immigranten. Het was echt een goede film, en doordat ze oorspronkelijke beelden gebruikten, konden we bij ons bezoek achteraf ons alles veel beter voorstellen hoe de mensen zich voelden bij aankomst. Er was ook een tentoonstelling die ons nog meer informatie verschafte over de redenen van immigratie, van helemaal aan het begin van de eerste immigranten uit Spanje enzo. Hierna voeren we terug naar Battery Park. We wilden heel graag de 'Walloon Settlers' bezichtigen, een standbeeld over Waalse immigranten, maar dit konden we helaas niet vinden omdat er werken bezig waren.
Na een broodje, of in mijn geval een wrap, in Deli Market, trokken we naar het standbeeld "The Bull of Wall Street', een grote bronskleurige stier. Iedereen poseerde bij zijn kop, maar ook bij zijn ballen, want hij stak zijn kont nogal in de lucht, waardoor zijn klokkenspelletje perfect hing om bij te poseren. Ik weet wel niet of dit de bedoeling van de artiest was...
Daarna brachten we een bezoekje aan Wall Street zelf, en zagen we de buitenkant van de NY Stock Exchange, een mooi gebouw, gestyled als een soort van tempel voor handelaars.
Van daar uit wandelden we naar Trinity Church, en daarna naar de  9/11 Memorial Plaza. Dit was echt mooi, met een heel groot gebouw met daarvoor een prachtige moderne fontein  (zie foto) waarrond de namen van alle slachtoffers stonden. Toen we naar de City Hall trokken, kwamen we langs een kerkje met een kerkhof. Vanaf dat je de omheining binnen stapte, was het net alsof de geluiden een pak stiller waren. De jachtige stadssfeer was ook verdwenen, en maakte plaats voor een serene en rustige vibe. Het was echt een soort van oase midden in de stad. In het kerkje zelf kon je ook nog veel aandenkens aan 9/11 bekijken.
Na de City Hall stapten we naar Brooklyn Bridge, de eerste en langste hangbrug ter wereld toen hij gebouwd werd, en ook een echt symbool van NY.
Toen zat het bezichtigen van NY voor vandaag er al op, maar gingen we een ander aspect van de stad bewonderen: zijn winkels! We hadden een paar avonden geleden Macy's al ontdekt, maar nu zijn mama en ik in de H&M en de Forever 21 gaan winkelen voor mijn verjaardag. De mannelijke leden van deze 'expeditie' zagen dit natuurlijk niet zo zitten, dus zij gingen dan maar naar Hard Rock Café en weirdos kijken op Times Square.

Maar toch waren dit geen 'gewone' H&M en Forever 21. De winkels hadden allebei vier verdiepingen, sùperveel shopassistenten en nog meer kleren! Vooral de H&M was cool: ik stond aan te schuiven om kleren te passen, toen opeens iemand de rij waar ik in stond kwam halen om naar andere pashokjes te gaan. Dit waren echt de 'luxe'pashokjes: twee paar gordijnen, overgordijnen, 3 spiegels en zacht gedimde spotjes. De shopassistent nam je kleren aan, bracht je naar je pashokje, hing je kleren op, en trok de gordijnen dicht. Dat heb ik toch nog niet voorgehad in Antwerpen... Toen ik ging betalen zag ik trouwens dat H&M hun eigen DJ heeft! Er stond niet ver van de kassa (de kassa bij de coole pashokjes, niet de 'hoofdkassa') echt een DJ-tafel, en erachter stond een man te draaien! Wauw?!
Nadien zijn we terug naar ons hotel gegaan, waar ook de andere helft van het gezin al was. Na een ontspannende douche zijn we naar de Mexicaan in onze straat gaan eten. Het was echt heel erg lekker, maar een dessertje eten zat er echt niet meer in, zo'n grote porties!
Nu zijn we dus terug op onze hotelkamer. Ik kijk al weer uit naar morgen!

1. Emmanuel:
    7 augustus 2014
    Prachtig geschreven Eline , het is alsof we er zelf bij zijn !
    Heel veel groetjes , emmanuel
  2. Meme:
    7 augustus 2014
    komen jullie ooit nog terug?
  3. Tine:
    7 augustus 2014
    Ach schat,wat schrijf je toch goed, voor mijn part mag jij alle verhalen schrijven,hihi