USA 2014 - 5 Augustus: New York Midtown (deel 1 en 2)

5 augustus 2014 - New York, New York, Verenigde Staten

5 augustus 7u30
De rest van het gezin slaapt nog, in de stad die nooit slaapt. Ons hotel ligt aan 48th street,vlak bij Broadway en Time Square, hartje New York dus. Constant lawaai. Ook doordat ze op iedere kamer airco geïnstalleerd hebben, met de unit door het raam, waardoor het raam niet meer geluidsdicht is. Lang leve de oordoppen. Toch heb ik eigenlijk nog goed geslapen. Als je maar moe genoeg bent, lukt het wel. Een heel verschil met Washington, op alle vlakken. Daar is alles gemoedelijker, hier is het hectisch. Vlak bij het hotel zijn ook wegenwerken bezig. Gisteren merkte ik op dat ze in een drukke straat de baan hersteld hadden met hout. Precies treinbils. Ik kan het me in België niet voorstellen. Internet is hier ook betalend. Wel gek als je bedenkt dat we zelfs op de trein naar NY gratis wifi hadden. De winkels zijn ook heel lang open. Macy's tot half tien, sommigen tot middernacht. Als je hier om 23u op straat loopt, is er evenveel volk als overdag. Om 23u was het trouwens nog steeds 25°C, dus eindelijk een aangename temperatuur. Het is echt een hele ervaring, maar als ik nu naar de kinderen kijk (het is hier niet echt donker in de kamer), dan is het toch wel een vermoeiende ervaring. Ze zijn beiden nog uitgeteld.
Ann

Eline:

Eindelijk nog eens echt kunnen uitslapen! Na een goede nachtrust (lang leve de oordoppen!), zijn we na een lekker ontbijt in onze kamer weer de stad in getrokken. We zijn te voet naar het Moma (MOdern Museum of Art) gegaan, waar we om twee uurtjes hebben rondgelopen. We kregen allemaal een gratis audiogids, een Ipod! Hiermee konden we extra uitleg krijgen over kunstwerken en ook foto's nemen. Je moest je e-mailadres ingeven, en nadien zullen we een link krijgen via onze mail, waarmee we onze foto's en beluisterde geluidsfragmenten terug zullen kunnen bekijken en beluisteren.
Toen we om 13u uit het Moma uitkwamen, zijn we een broodje met geroosterde kip gaan eten in een restaurantje. Hierna begonnen we aan onze wandeling.
We begonnen op Times Square, trokken door naar Broadway en vandaaruit trokken we met de metro naar Union Square. Hier waren ze een meisje aan het interviewen, met filmcamera's en al. Niels vond dit zo fascinerend, dat hij gewoon achter de cameraman ging staan om foto's te trekken, waardoor hij net 'part of the crew' was. Vlakbij Union Square bevond zich ook de Flat Iron Building, de eerst wolkenkrabber van New York. Dit gebouw dateert al vanuit 1902, en wordt zo genoemd omdat het wegens zijn vorm echt net een strijkijzer is.
Na Union Square wandelden we naar Madison Square. Hier vlakbij zijn de Madison Square Halls, waar veel concerten worden gehouden. Er bevond zich ook een ping pong tafel, met palletjes en een balletje, maar toen Niels en ik de New Yorkers eens wilden tonen wat voor profping-pongers wij wel niet zijn (kuch kuch), bleek dat het balletje gebarsten was en we dus geen match zouden kunnen spelen, helaas.
Na Madison Square stapten we tot aan Gramercy Park. Dit is een heel mooi park dat helaas niet open is voor publiek; alleen mensen die in de huizen rondom dit park wonen krijgen een sleutel van het hek.
Vandaaruit trokken we naar Grand Central Terminal, het bekende station. Op het plafond van de inkomhal staan verschillende sterrenbeelden, waarvan de sterren echte lichtjes zijn. Ofwel waren de helft van de lampjes kapot, ofwel was het gewoon nog veel te licht en waren de lampjes te zwak, maar veel was er toch niet van te zien. Er was ook een Aziatisch koppel trouwfoto's aan het trekken, dat was wel heel schattig.
Daarna wandelden we naar het Chrysler Building, en vandaaruit trokken we naar de Trump Tower. Maar op weg daarna zagen we iets veel interessanter. We wilden juist een straat inslaan toen we werden tegengehouden door drie mannen die vroegen om over te steken, want men was aan het filmen op straat. Nieuwsgierige aagjes als we zijn wilden we natuurljik direct weten van welke film of serie we toevallig de opnames konden bijwonen! We staken dus de straat over, en keken (net zoals de helft van alle voorbijgangers) naar de overkant om te kijken of we iemand konden herkennen. Nadat we 5 minuten op de zijkant van een bus die maar niet wou wegrijden hadden staat kijken, reed hij toch eindelijk weg en hadden we een goed zicht op de set. En wie zagen we daar? Jim Caviezel, de acteur die John Reese speelt in 'Person of Interest'. Mama was verdacht blij opeens... Natuurlijk wilden we weten wat ze aan het filmen waren, het kon even goed een commercial zijn. Dus staken we de straat terug over, en vroegen aan de crew wat ze nu eigenlijk aan het filmen waren. En ons vermoeden werd bevestigd, het was echt de set van 'Person of Interest'! Omdat ze op dat moment niet aan het filmen waren, konden we vrij op het trottoir rondlopen en dus ook over de set. We hebben op een meter van Jim Caviezel gewandeld! Aaaah! We stonden nog even, heel erg stalkerig en waarschijnlijk niet zo subtiel als we dachten, foto's van hem te maken, toen er een man naar ons toe kwam. Hij vroeg op een heel beleefde en subtiele manier of we a.u.b. van de set konden gaan omdat ze weer zouden beginnen filmen: 'You look really good on the camera as a family, but I would get in a lot of trouble, so would you please go that way?'. Dus maakten we ons uit de voeten, na een laatste blik op de set (en een laatste foto).
Een paar reacties op Jim Caviezel:
- Ann: 'Godzijdank was het dienen lelijken niet!' (De andere hoofdpersoon uit 'Person of Interest' is niet zo mooi...) en 'Hij is even knap als op tv' of 'Ik heb hem niet gekust omdat hij niet geschoren was'.
- Eline: 'Amai, die is in het echt veel bruiner dan op tv'.
- Niels: 'Ik vind dienen gast nog altijd niet één van de knapsten' en 'Schone camera's!'.
- Stefaan: 'Mijn vrouw had last van haar hormonen...' Papa kon trouwens als figurant hebben meegedaan, men zei tegen hem dat hij bij de rest van de figuranten moest gaan staan, omdat ze dachten dat hij er ook één was!!
We stonden weer met half NY aan de overkant van de straat naar de set te kijken, toen opeens een man vanop de set naar de overkant riep dat iedereen daar weg moest, omdat ze ons in de reflectie van de ruiten zagen. Oeps...
We vervolgden dus onze weg naar de Trump Building, waar we binnen mochten, maar alleen op de eerst en tweede verdieping. De rest was alleen voor bevoegde personen. Er was wel een mooie fontein, maar de hele plaats ademde een sfeer uit van 'Ik heb geld en een heel erg dure architect'.
Na Trump Tower trokken we naar Carnegie Hall, het eerste theater hier op Broadway.
Toen was het tijd om terug naar ons hotel te gaan, om ons op te frissen voor een avondje uit eten. We hadden op onze terugweg vlak bij de metro een gezellig Italiaans restaurantje gezien, waar we wilden gaan eten. Na de nodige opfrissingen gingen we dus op weg naar 'den Italiaan'. De pasta's en bruchetta's waren echt heel erg lekker!
Nu gaan we genieten van onze nachtrust, want morgen moeten we vroeg opstaan om naar Ellis Island te gaan!
Eline

1. Meme:
    5 augustus 2014
    Hey!
    Brecht en Liesbet hier!
    Dit onze eerste reactie (en laatste voor londen) maar we maken er meteen een goede van. We vinden het leuk dat we met jullie kunnen 'meereizen' (zonder het nachtlawaai en de hitte;)). Hier alles in orde. Onze valiezen staan te wachten om mee met de eurostar naar Londen te gaan. We kijken al uit naar jullie volgende verslag.
    (p.s. van tante niek: doe David Byrne de groetjes als je hem tegen het lijf loopt :)