USA 2014 - 2 Augustus: Washington DC

2 augustus 2014 - Washington D.C., Verenigde Staten

Ann: Vandaag was het een museumdag. In de voormiddag naar het National Air and Space Museum. Met Stefaan en Niels had niemand iets anders verwacht waarschijnlijk. Langs de Mall liggen alle musea van het Smithsonian en ze zijn allemaal gratis. Je moet wel betalen als je een 3D-film wilt zien. Stefaan en Niels gingen D-day bekijken, Eline en ik een film over Dark Universe, over de sterren en het heelal. Er was een Mc Donalds bij het museum waar we 's middags gegeten hebben. Dit zullen we best niet te veel doen, anders word ik zo vet als vele vrouwen die ik daar zag. Je hebt de Amerikaanse vrouwen in 2 maten, slank of serieus dik. In de late namiddag naar het Museum of American History. Doordat Eline het vervelend vond om niet alles te kunnen lezen wat ze wou in de voormiddag hebben we elk apart het museum in de namiddag bezocht en een bepaald uur afgesproken. Er was van alles, over de oorlogen, over het transport, over de presidenten en hun familie enz. Ik vond de namiddag interessanter dan de voormiddag. Nadien, rond 18u hebben we nog heel de Mall afgewandeld tot aan het beeld van Lincoln. Daarbij passeerden we het monument voor de Vietnamveteranen, een zwarte marmeren muur met 58000 namen erin gegraveerd. Aan de overzijde van de reflection pool (bekend uit Forest Gump waar hij speecht voor zo veel volk en waar Martin Luther King het hem voordeed) heb je het monument voor de soldaten uit de Koreaanse oorlog (ook een Belgische deelname, via de VN). Allemaal levensgrote beelden van soldaten die een compagnie vormen en dus over een oppervlakte van 50m op 10 m verspreid staan. Indrukwekkend. En ernaast een muur met gegraveerde gezichten van soldaten die ginder stierven. Daarna zijn we te voet terug richting hotel gegaan en hebben we onderweg in een pizzeria gegeten. Gelukkig was ik de enige met een pikante pizza en gelukkig kregen we een kan met water erbij want anders had ik het niet volgehouden. Zo pikant ben ik niet gewend. We hebben heel wat kilometers afgelegd vandaag. Na het eten nog wat spullen voor het ontbijt gekocht want in onze kamer is een kitchenette en deze morgen hebben we dan ook daar ontbeten. De safeway (soort warenhuis) is hier van maandag tot zaterdag open tot 23u.
Stefaan: Deze morgen een lekker ontbijt gehaald in de Safeway, en moeite moeten moeten doen om niet met allemaal zoet spul spul terug te keren. Uiteindelijk met fruit, eieren, brood en yoghurt toch zelf een lekker English breakfast in elkaar gestoken in onze kitchenette. Daarna onze stapschoenen aangetrokken voor een dagje musea. Het National Air and Space Museum blijft imponeren, ook al had ik het al een paar keer gezien. Machtig om te zien dat van een reuzegrote Saturnus  5 raket enkel een stukje van 3 meter hoog zwartgeblakerd terugkeert, en ook de reconstructie van de bedrijvigheid van een vliegdekschip lijkt heel realistisch.
Daarna langs het FBI gebouw naar het Spy Museum geweest, maar uiteindelijk niet binnengegaan (25Euro/persoon is iets te veel voor iets dat commercieel uitgemolken is). Daarna naar het Smithsonian Museum of American History. Niels en ik hebben ons vooral geconcentreerd op de eerste verdieping (techniek) en de derde (oorlogen waarin de USA betrokken waren). De hoogtepunten waren de afdeling van de elektriciteit, die allerlei stoommachines en generatoren toonden, en ook de afdelingen met de oorlogen waar de USA in  betrokken was, omdat die ook een goed beeld gaf van de onafhankelijkheidsoorlog en de burgeroorlog.
Ann heeft al het bezoek aan de Reflecting Pool en de herdenkingsmonumenten voor de soldaten van WOII, Vietnam, en Korea beschreven, ik beperk me enkel nog om af te ronden met te melden dat de pizza inderdaad heel lekker was. Wat vandaag weer opviel is het feit dat de Amerikanen heel vriendelijk zijn en altijd zin hebben in een praatje, wat altijd tot leuke ontmoetingen leidt.

1. Emmanuel:
    3 augustus 2014
    Fantastisch dat we jullie kunnen volgen , geniet ven jullie reis ! ! !