Andalusië 2015 - 6 april 2015 - Granada

6 april 2015 - Granada, Spanje

Vandaag ben ik om 6h opgestaan, om tamelijk voorraan te staan als de kassa´s voor het Alhambra om 8h opengaan. Best is om tickets op voorhand via het Internet te kopen (maar ik was te laat: net toen ik ongeveer 3 weken op voorhand tickets wou kopen, waren ze uitverkocht voor de maandag, alhowel er de dag ervoor er nog genoeg keuze was).  Om 6h30 ´s morgens stonden er al 40 man klaar voor de normale kassa en 20 man voor de kassa om met VISA te betalen. Aangezien er maar 325 kaartjes beschikbaar zijn voor de dag zelf, ben ik maar in de rij voor VISA gaan staan. Met succes, want op 8h05 konden we onze 4 kaartjes voor de namiddag kopen.  Na een kort ontbijt aan de kassa van het Alhambra, zijn we dan vertrokken voor één van de Michelingids wandelingen, namelijk naar de Albayzín, de heuvel die tegenover de heuvel van het Alhambra ligt. Door nauwe, heuvelachtige, kronkelende straatjes kwamen we bij de Santa Nicolas kerk aan, waar we op het kerkplein een prachtig uitzicht hadden op de Alhambra heuvel en op de Sierra Nevada erachter.  We hadden een goed zicht op wat ons te wachten stond in de namiddag: het Alhambra is een heuvel van 2km lang en 700m breed, die vol paleizen en tuinen staat.
Zoals te verwachten was, was het bezoek aan het Nasriedenpaleis in de namiddag het hoogtepunt van het Alhambra. Om de drukte te beperken, mogen er maar per half uur een beperkt aantal mensen binnen in het paleis, en krijg je bij de aankoop van je kaartje een uur toegewezen wanneer je binnen mag. Binnen is het betoverend mooi: ranke palen, muren vol met motieven en inscripties (de Islam verbied het afbeelden van mensen), mooie patios, azulejos (tegels),... Veel lichter dan de architectuur die we in het westen vanuit die periode kennen. Alhoewel de drukte wordt beperkt, is er overal wel tamelijk veel volk, wat maakt dat het soms wat moeilijk is om mooie foto's te nemen. Het maakte een diep indruk, en het was moeilijk om er weer buiten te komen, want er waren zoveel details om te bekijken... We zullen nog eens terug moeten komen.
De rest van het Alhambra bevat nog een mooie tuin van het Generalife, een nogal lomp paleis van Karel V, en een toren van het Alcázar van waar men een mooi uitzicht heeft rondomrond.
Toen we vanuit het Alhambra afdaalden, begon het (voor ons) al stilletjes aan tijd te worden voor het avondeten. We vonden een restaurant op de Albayzín, met een prachtig uitzicht op het Alhambra, dat door de ondergaande zon in een roze gloed werd gedompeld, terwijl de sneeuw van de Sierra Nevada in de verte soms opdoemde. Een mooie afsluiter van een mooie dag.
Stefaan