Andalusië 2015 - 8 april 2015 - Van Granada naar Cordoba

8 april 2015 - Córdoba, Spanje

Vanochtend zijn we op een redelijk uur opgestaan om te gaan ontbijten in het penthouse van ons hotel. De broodjes waren echt lekker (lang leven olijfolie op warme broodjes met  ham!) en na een stevig ochtendmaal konden we er weer tegen voor de dag. Na onze bagage gepakt en in de auto geladen te hebben, trokken we terug de stad in om nog de laatste dingen te bezoeken. Bezochten nog een monasterio met een heel mooi versierde kerk (letterlijk geen enkel deeltje was niet beschilderd, gebeeldhouwd of wat dan ook) die helaas wel aan renovatie toe was en de Koninklijke kapel, waar het Katholiek Koningspaar begraven ligt. Deze kapel was verbazingwekkend sober, al was dat vooral in vergelijking met een paar andere kerken in Granada, want het was ook hier onmogelijk om een leeg of onversierd plekje te vinden. Nadien zijn we op de terugweg naar ons hotel nog snel een andere kerk binnengegaan, en ook hier bleek dat de kunstenaars gewoon niet van lege plekjes hielden.
Terug in ons hotel haalden we de auto uit de garage en vertrokken naar onze volgende bestemming: een B&B in de buurt van Cordoba. Onderweg maakten we een omweg langs een hoog uitkijkpunt, maar door de wolken zagen we niet zo veel. Dat nam niet weg dat het uitzicht nog altijd indrukwekkend was, maar het was wel jammer dat we niet zo ver konden zien als we op een zonnige dag gekund zouden hebben. Na even in het bijhorende cafeetje te hebben opgewarmd, trokken we weer verder. Toen we uiteindelijk om iets voor vijf aankwamen, werden we warm ontvangen door de Nederlandse uitbaters. De kamers zelf zijn knus en vrolijk, met een ietwat oosters getinte inrichting en doordat we twee kamers hebben, kunnen Niels en ik zelf beslissen hoe laat we gaan slapen. Ik ben er niet van overtuigd dat dit een goed idee is...
Ondanks het feit dat het maar 15 graden was buiten, wilden papa, Niels en ik toch het zwembad eens uittesten. Men had ons namelijk verteld dat dit 20 graden had. Wel, dat was niet zo, maar het weerhield ons er toch niet van een goede tien minuten rond te spelen en de kippen blij te maken door een balletje in hun hok te gooien. We zijn het nog altijd niet durven gaan terug te halen...
Daarna speelden Niels en mama nog een spelletje ping-pong en lazen papa en ik nog wat. Ze hebben hier geweldige hangmatten die aan palmbomen vasthangen, ik waande me (ondanks de koude temperatuur) even aan een exotisch strand.
We hadden ook gereserveerd om 's avonds hier in de B&B te blijven eten, dus toen men ons aan tafel riep, kwamen we snel aan gelopen. Er is hier nog een ander, iets ouder koppel, maar zij voelen zich niet zo goed, dus zij wilden niet mee-eten. Het eten zelf was heel lekker, al was het niet Spaans, zoals we verwacht hadden, maar eerder Chinees. Doordat we buiten aten, was een warme trui (of in mijn geval: een gebreide trui, een fleece en een hoodie) een must, maar dat kon onze eetlust niet bederven. We praatten gezellig nog even na met de uitbaters en vertrokken toen tevreden naar ons bed.