Andalusië 2015 - 9 april 2015 - Cordoba

9 april 2015 - Córdoba, Spanje

Vanochtend wilden we op een deftig uur kunnen vertrekken, maar helaas lieten onze gastheer en -vrouw ons subtiel merken dat ze liever uitsliepen ("Om welk uur willen jullie ontbijten?" "Om halfnegen, als dat gaat voor jullie." "Nou ja, liever later natuurlijk, dan kunnen we ook uitslapen.") Na ons ontbijt om 9u, dat niet zoveel om het lijf had, maar desondanks best wel lekker was, vertrokken we naar Cordoba. Ondanks het feit dat onze gps ons zei dat we een uur over de rit zouden doen, waren we er in in iets meer dan een halfuur.
Nadat we ons geparkeerd hadden, trokken we de stad in. Als eerste op het programma: La Mezquita. Dit is een oude kerk, omgebouwd tot moskee, omgebouwd tot kathedraal. Concreet betekent dit dat het een imposant bouwwerk is, met binnenin één heel grote ruimte, vol met bogen. In het midden is dat een soort 'kathedraal in een moskee' gebouwd, en in de zijnissen zijn allemaal kleine kappelletjes gemaakt. De verschillende stijlen clashen soms met elkaar, maar toch vormt het een heel indrukwekkend geheel. Overal kom je voor verrassingen te staan en je weet nooit wat je om de volgende hoek of achter het volgende muurtje moet verwachten.
Na een snel broodje tortilla wandelden we naar de Alcazartuinen. Deze prachtige tuinen vormen een oase in de stad, en wij bezochten ze op het perfecte moment: alles stond namelijk in bloei. Overal waren een bloemen en het rook er echt overheerlijk. Dit geldt eigenlijk voor heel de stad: overal staan er bomen en bloemen en overal ruikt het er even lekker. Tenzij je toevallig voorbij een overvolle vuilbak komt, natuurlijk...
Hierna zetten we onze wandeling voort naar de Jodenwijk. Daar zagen we niet echt iets speciaals, behalve een paar heel schattige straatjes, maar die kom je natuurlijk overal tegen. Desalnietemin was het een leuk en knus deel van de stad.
Hierna besloten we even naar Koninklijke Stallen te gaan, en dat bleek een superidee! Men was er juist aan het trainen, en we konden dus gratis binnen zitten en kijken hoe ruiters hun paarden opwarmden en kunstjes lieten doen. Zo liet één ruiter zijn paard in de lucht springen en tegelijkertijd een soort tussensprong uitvoeren. Echt heel indrukwekkend! Helaas zijn er alleen woensdag, vrijdag en zaterdag shows en kon ik mama en papa niet overtuigen om morgen terug te komen.
Omdat we hierna echt honger hadden, besloten we om te gaan eten. Het is nog niet zo simpel om om 19u een open restaurant te vinden in Spanje! Uiteindelijk vonden we een restaurant dat tapas serveerde, en we bestelden allemaal kleine, typische gerechtjes. Persoonlijk was ik heel teleurgesteld, omdat zowat alles gefrituurd of met mayonnaise was, zodat het meer op Spaanse fast food leek, dan op een typisch gerecht.
Daarna keerden we terug huiswaarts, met nog een kleine tussenstop bij de Romeinse brug van Cordoba. We trokken nog wat foto's (lees: papa trok nog wat foto's, wij keken rond) en Niels en ik daagden mama uit om ook haar been over een paaltje te slaan. Pas toen wij zeiden dat ze niet durfde, en papa het voor deed, konden we haar zo ver krijgen. Uiteindelijk heeft dus heel het gezin zijn been over een paaltje op de brug geslagen... Het moet een vreemd zicht geweest zijn, al denk ik niet dat veel mensen ons opgemerkt hebben.
Vandaag hebben we nog geluk gehad met het weer, want ondanks de voorspelde 12mm die zou vallen, heeft het alleen maar gespetterd. Hopelijk blijft dat zo voor morgen! Hout afkloppen...

1. Emmanuel:
    15 april 2015
    Bedankt dat ik dit mocht meebeleven
    Geniet er nog van groetjes emmanuel