Andalusië 2015 - 13 april 2015 - Sevilla

13 april 2015 - Sevilla, Spanje

We hebben de kinderen tot bijna 9u laten slapen. Daarna goed gaan ontbijten want we willen de kathedraal bezoeken en het kan wel even duren voor we weer aan eten geraken. Voor we vertrekken nog even naar mama gebeld. Papa zou vandaag 80 jaar geworden zijn.
Aan de kathedraal staat al een hele rij mensen aan te schuiven om een ticket te kopen dat we besluiten om eerst te gaan wandelen door de stad en pas later terug te komen.

Aangezien we gisteravond tickets kochten voor een flamencoshow vanavond en we ook een ticket erbij kochten voor het flamencomuseum (het enige ter wereld volgens hen), besluiten we naar het museum te gaan en dat al te bezoeken als voorbereiding op vanavond. We krijgen de verschillende stijlen te zien, maar eerlijk gezegd was ik ze alweer vergeten voor we het museum verlieten. Het was wel interessant om via video's op bepaalde aspecten van de flamenco gewezen te worden.
Als we terug komen aan de kathedraal staat er niemand meer aan te schuiven op straat... ze staan allemaal aan te schuiven op het binnenplein. Maar het schuift nogal goed en we hoeven niet te lang in de zon te staan. Ja, het is warm vandaag. En zonnig, eindelijk echt zomer zoals we het ons voorstelden in Spanje. De kathedraal is heel groot en zoals gewoonlijk overdadig. Met allemaal zijkapellen en dan in het midden het koor en het trascoro. Overweldigende beelden (Vlaamse, volgens ons boekje). We beklimmen ook de Giralda. Die heeft geen trappen zoals de andere torens maar 36 hellende vlakken. Dat zorgt ervoor dat je zelfs mensen met buggy's ziet omhoog gaan. Bovenaan is het zicht magnifiek. We slagen er zelfs in om ons hotel te vinden. Tja, bij de zwembaden liggen in de buurt van de Giralda geeft je ook geen kans op privacy. Iedereen kijkt gewoon neer op de zonnekloppers.
Het is rond 15u30 wanneer we eindelijk gaan eten. Het wordt weer de Burgerking. Thuis gaan we nooit naar een fastfoodrestaurant, hier is het al de derde keer. Dat moeten we niet te vaak doen, te oordelen naar de dikke kindjes die we er zien buitengaan. Na het eten gaan Stefaan en Niels naar het zwembad bij ons hotel. Eline en ik storten ons op de winkels in de hoop haar droomjurk voor haar eindejaarsbal te vinden. Helaas, ze heeft er veel gepast maar we hebben niets gekocht.
's Avonds zijn we rond 19u al terug gaan eten omdat we tickets hadden voor een flamencoshow om 20u45. We aten een soort paëlla maar niet met rijst maar met noedels. Eline at Valenciaanse paëlla. Wanneer we aankomen voor de show tegen 20u staat er al een rij te wachten om binnen te gaan. We zitten op kleine stoeltjes, heel dicht bij elkaar. Er zullen 4 mensen voor ons optreden, een danseres, een danser, een gitarist en een zanger. Eerst dansen ze met 2. Daarna krijgen we een optreden van de gitarist. Daarna danst de danseres alleen, begeleid door de gitarist en de zanger. Zij danst een triestige dans. Daarna zien we de danser een vreugdevolle dans dansen. Dan treedt de zanger ook nog apart op met de gitarist en op het einde dansen de dansers nog even tesamen. Het was mooi om het eens in het echt mee te maken. De emoties die eraan te pas komen. Om over hun vliegensvlugge passen nog niet te spreken.
Het was een mooie afsluiter van de dag. Of toch niet. De kinderen sloten de dag af met een ijsje onderweg naar het hotel.